dimarts, 30 d’abril del 2013

ELS MOTIUS QUE PORTEN A ENSENYAR

Vull dedicar aquestes línies a Dióscoro Galindo, mestre que morí afusellat juntament amb García Lorca, i que no consentia mai que un alumne marxés disgustat a casa seva.
Aquests darrers anys he estat dedicant-me a l'ensenyament i certament, ha estat com veure els toros des de l'altre banda de la barrera. La pregunta que jo em feia, era i és: quin és l'objectiu final de l'ensenyament?
Al llarg dels anys he tingut molts professors, de fet crec que els recordo quasi be a tots, en especial a aquells que van ser bons, els que em van ensenyar coses que anaven més enllà de la matèria que tocava. Quasi be mai no els he pogut agrair com cal, llevat d’algunes excepcions, com la Roser Torner, professora de literatura quan feia el batxillerat -jo vaig fer l'antic, i en Paco Guillén. Tots dos em van ensenyar coses que anaven més enllà de l'assignatura o de l'àrea de coneixement que impartien. Emmirallant-me en ells els he volgut imitar i així crec fermament que l'ensenyament no pot restar solament circumscrit en l'àrea de coneixement que un domina. Cal anar més enllà. Així per mitjà del teu àrea de coneixement el que cal aconseguir és formar ciutadans en actituds i valors. Per posar un exemple, diria que importa relativament poc, més aviat gens que l'alumnat recordi la llista dels reis de la casa d'Àustria, el que importa, és que sàpiga com era el món i com ha evolucionat. Quan un explica la guerra Civil 1936-1939 o l’ascensió dels règims totalitaris a Europa un pot treballar conceptes com la tolerància, la democràcia, el racisme i transmetre valors com el saber escoltar, reflexionar i conviure. Ensenyar és tenir el privilegi de poder transmetre tot allò que un ha après al llarg de la seva vida. El premi, que algun diu un alumne et recordi.
Això si, el problema sorgeix quan al camí es creua un ministre anomenat Wert.  

3 comentaris:

  1. Roger, tens tota la raó. No hi ha res més satisfactori que un mestre aturant la seva classe, aturant la seva programació per tal de parlar sobre temes que, com bé tu dius, van més enllà de la matèria que ells imparteixen. Jo sempre en recordaré quatre. Però una en concret. Una professora que vaig tenir des de 4t de Primària fins a 4t de la ESO. El seu nom era Contxi i em va impartir Educació Visual i Plàstica, Socials i Música. Sempre la recordaré com la persona que em va fer estimar la música des d'un punt de vista extern a la matèria. A part d'això, em va ensenyar a veure la vida des d'un altre prisma. Un prisma molt més optimista i positiu. Els valors que vaig aprendre d'ella no els he après de cap altre docent. Quan vaig acabar la ESO vam continuar sent amics, bons amics. Mai vaig agraïr-li tot el que va fer per mi i, malauradament, ja no podré fer-ho mai. Tenia 34 anys quan ens va deixar. Però em queda el record d'aquelles sessions en que aturava la sessió i ens posava temes sobre la taula d'interès comú i que transmetien una ullada als valors humans. Una abraçafa mestre!

    ResponElimina
  2. Roger m'agradaria passar-te el meu bloc que porta ja temps aturat però que de tant en tant actualitzo:

    www.joalmon.wordpress.com

    ResponElimina